Cor

Een Latijnse naam voor een Duits designermerk, het lijkt een vreemde keuze. Maar als je weet dat de vertaling ‘hart’ betekent en dat het verwijst naar de drie harten op het wapenschild van de Lübkesfamilie, klopt het verhaal wel.

 

Dat verhaal van COR start in 1937, wanneer Leo Lübke met zijn broer een meubelzaak begint. Een timmerman en boekhouder, de perfecte combinatie. Al snel breekt WO II uit en de productie wordt ingezet om meubels te produceren voor zowel Duitse als geallieerde kant.

 

Na de oorlog bloeit de Duitse economie weer op en onder invloed van een zekere prins Bentheim-Tecklenburg komt er een tweede bedrijf. Het hout uit zijn woudtuin wilde de prins namelijk graag investeren in de meubelindustrie.

 

Traag maar zeker groeit het klantenbestand aan: bestellingen op naam van Prinses Margeret van de UK zijn er niet vreemd, alle publieke ruimtes van Lufthansa zijn met meubels van COR ingericht en ook heel wat Duitse cruiseschepen ontvangen vandaag hun gasten in COR-sofa’s.

 

Noem het Duitse Gründlichkeit of gewoon perfectionisme, maar hun devies is niet om trendy te zijn, maar om klassiekers te maken, meubelen waar geen datum op staat. Daarvan getuigen bestsellers als de Conseta, de Zyklus en Interlübke 63.

 

Puur op uiterlijk springen ze niet uit het aanbod, dixit Leo, kleinzoon van en dezelfde naam. “Kwaliteit is geen eigenschap die je op het eerste gezicht kan waarnemen. Vandaar dat ik altijd zeg dat het bij onze klanten altijd ‘liefde op het tweede gezicht’ is’ ”, lacht Lübke.

 

Tot slot is COR een duurzaam merk, lang voordat sustainability in de mode was. Zo maken ze nooit gebruik van tropisch hout in hun realisaties en zorgen de restjes hout voor de warmte in het atelier. Degelijkheid en functionalisme tot in de puntjes.

Category
Brands, Collections